Officiële communicatiekanalen

Sociale media

Tijdens een noodsituatie circuleert er veel informatie, zeker op internet. Het is soms moeilijk om onderscheid te maken tussen nuttige en bijkomstige informatie, tussen actuele informatie en verouderde informatie, of zelfs tussen geruchten en bewezen feiten. Volg daarom de officiële communicatiekanalen van jouw gemeente, provincie of lokale interventiediensten (politie, brandweer) om zeker te zijn dat je steeds de juiste informatie ontvangt.

Volg ons op sociale media:
Noodplanning en veiligheid Vlaams-Brabant | Facebook
Noodplanning en veiligheid Vlaams-Brabant | Twitter

BE-alert

BE-alert verspreidt gerichte informatie over een noodsituatie, dit kan zijn om je te informeren maar ook om te alarmeren. Zo wordt je steeds op de hoogte gebracht van incidenten in je omgeving en kan je hier snel en goed op reageren. Inschrijven op Be-alert is wel noodzakelijk om de berichten te kunnen ontvangen. Deze inschrijving is volledig gratis!

Meer info? Bezoek www.be-alert.be

Nummer 1722

Voor niet-dringende hulpverlening van de brandweer bij storm of wateroverlast bel je 1722. Gebruik dit nummer enkel als er geen mensen in gevaar zijn!

Dit telefoonnummer wordt door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken geactiveerd wanneer hevige regenval of stormweer wordt voorspeld door het KMI. Dankzij het nummer 1722 kunnen oproepen waarbij geen levens in gevaar zijn, worden beantwoord, zonder dat de 112-lijnen overbelast worden.

Sinds juli 2021 kan je voor dergelijke brandweerbijstand ook het e-loket www.1722.be gebruiken.  Je aanvraag komt dan rechtstreeks en onmiddellijk en rechtstreeks bij de brandweer terecht. Je kan het formulier zelf invullen waardoor je eventuele wachttijden kunt ontlopen. Het e-loket is steeds beschikbaar.