Officiële communicatiekanalen

Sociale media

Tijdens een noodsituatie circuleert er veel informatie, zeker op het internet. Het is dan soms moeilijk om een onderscheid te maken tussen nuttige en bijkomstige informatie, tussen actuele informatie en verouderde informatie, of zelfs tussen geruchten en bewezen feiten. Volg daarom de officiële communicatiekanalen van jouw gemeente, provincie of lokale interventiediensten (politie, brandweer) om zeker te zijn dat je steeds de correcte en meest actuele informatie ontvangt.

Volg ons op sociale media:
Noodplanning en veiligheid Vlaams-Brabant | Facebook
Noodplanning en veiligheid Vlaams-Brabant | Twitter

BE-alert

BE-alert verspreidt gerichte informatie over een noodsituatie, dit kan zijn om te informeren maar ook om te alarmeren. Zo word je steeds op de hoogte gebracht van incidenten in je omgeving zodat je hier snel en goed op kan reageren. Inschrijven op Be-alert is  noodzakelijk om de berichten te ontvangen, maar volledig gratis!

Meer info? Bezoek www.be-alert.be

Nummer 1722

Voor niet-dringende hulpverlening van de brandweer bij storm of wateroverlast bel je 1722. Gebruik dit nummer enkel als er geen mensen in gevaar zijn!

Dit telefoonnummer wordt door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken geactiveerd wanneer het KMI hevige regenval of stormweer voorspelt. Dankzij het nummer 1722 kunnen oproepen waarbij geen levens in gevaar zijn, worden beantwoord, zonder de 112-lijnen te overbelasten.

Sinds juli 2021 kan je voor dergelijke brandweerbijstand ook het e-loket www.1722.be gebruiken.  Je aanvraag komt dan rechtstreeks en onmiddellijk bij de brandweer terecht. Je kan het formulier zelf invullen waardoor je eventuele wachttijden kunt ontlopen. Het e-loket is 24/7 beschikbaar.